Tematikus foglalkozás – Európai Unió
Az Európai Unióról szóló foglalkozás egy merőben új lehetőséget teremt a gyerekeknek, hogy a tágabb környezetükről megszerzett tudásukat bővítsék. A foglalkozások tematikáját elsősorban a www.europa.eu/kids-corner internetes oldal alapján építettem föl. Ehhez felhasználtuk továbbá a már rendelkezésünkre álló, saját magunk által elkészített játékokat, anyagokat. A gyerekek nagy érdeklődéssel fordultak a téma felé, érdekli őket a környező országok és népek élete, kultúrája. A további foglalkozások alkalmával igyekszünk ismereteiket kötetlen keretek között, játszva bővíteni.
Tematikus foglalkozás:
A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük. Kinek mit jelent a család? Szülők-gyerekek viszony a családban. Hogy kommunikálnak a család tagjai egymással (illemszabályok megbeszélése) Saját család múltjának, szokásainak bemutatása (előzetes kutatómunka segítségével)!
A következő foglakozáson képeket láthattak a táblán gyerekekről különböző szituációkban. Megbeszéltük, hogy milyen kapcsolat lehet köztük és erre miből következtetnek? Miért fontosak a barátságok, kapcsolatok életünkben? Mikor alakulhat ki barátság emberek között. Szituációs játékokkal mutattunk be különböző helyzeteket! Majd egy kis videót vetítettem le, ami szintén a fiatalok csoportjairól beszélt! Megbeszéltük, hogy ők milyen csoportokba tartoznak és ez miért jó esetleg rossz? A témakör végén bemutatták kedvenc csoportjaikat társaiknak.
Nyelvi foglalkozás
A nyelvi foglalkozások keretében első alkalommal megismerkedtünk a foglalkozások várható tematikájával. Az órán azok a 7-8. osztályos diákok vesznek részt, akik várhatóan szívesen csatlakoznak majd a táborozás, illetve kirándulások adta lehetőségekhez. A gyerekekkel összegyűjtöttük mindazokat a témákat, melyek az ismerkedéssel, kötetlen társalgással összefüggésben előfordulhatnak: bemutatkozás, család, lakóhely, iskola, hobbi, napirend stb. A továbbiakban ezeket a témákat fogjuk feldolgozni. A foglalkozások elsődleges célja a szóbeliség fejlesztése lesz, tehát leginkább a beszélgetések, párbeszédes szituációs játékok kerülnek majd előtérbe. Ugyan a gyerekek mindannyian ismerik már egymást, az első alkalmakkor a családjuk bemutatására helyeztük a hangsúlyt. Kérdezhették egymást olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyről előtte nem volt információjuk.
Tantárgyi fejlesztés – matematika
A foglalkozások fókuszpontjában az eddig tanult mennyiségek rendszerezése állt. Először a hosszúsággal, területtel és térfogattal kapcsolatos ismereteinket elevenítettük fel. Átismételtük a mennyiségek közötti összefüggéseket. Felelevenítettük a térfogat és az űrmértékek közötti kapcsolatot. Ezt követően a tömeg és az idő témakörökben tevékenykedtünk. Gyakoroltuk az ezzel kapcsolatos mértékváltásokat. Egyszerűbb és összetettebb feladatokkal is foglalkoztunk. A mértékváltást nyitott mondatokkal és százalékszámítási feladatokkal is kiegészítettük.
Tantárgyi fejlesztés – magyar
A tanulókkal játékos feladatokkal, csoportmunkában dolgoztuk fel a különböző nyelvtani vagy irodalmi témákat. Február 1-jén a hangok, betűk és a mássalhangzótörvények voltak a középpontban. 8-án a népmesékről, műmesékről, a mesei szerkezetről, a mesegyűjtőinkről tanultunk, közösen mesét írva.